انواع پارچه استفاده شده در لباس کار

 جنس پارچه ای که برای تولید لباس کار مصرف شده خیلی مهم است، معمولا جنس پارچه های لباس کار از جنس پلی استر پنبه، ویسکوز، فلامنت، کتان و یا مخلوط آن‌ها می‌باشد، در این مقاله سعی داریم شما را پارچه‌های گوناگونی که در تهیه لباس کار به کار می‌رود آشنا کنیم. با خواندن این مقاله شما قادر خواهید بود لباس کار مدنظر خود را به راحتی انتخاب کنید. تنوع جنس‌های گوناگون و تخصصی بسیار زیاد است که همین عامل باعث می‌شود مشتریان به هنگام خرید دچار سردرگمی شوند.

انواع پارچه استفاده شده در لباس کار

لباس کار را می توانیم پوششی تعریف کنیم که به منظور محافظت کارکنان طبق شرایط اطرافشان تولید می شود و به طور معمول معمول شامل دست و پا و تنه می باشد. پارچه ی مطلوب لباس کار از دغدغه مشتریان بوده است. چراکه جنس لباس کار با شرایط محیطی باید همخوانی داشته باشد. در این مقاله سعی داریم شما را پارچه های گوناگونی که در تهیه ی لباس کار به کار می رود آشنا کنیم. اغلب لباس کارها 70 درصد پنبه و 30 درصد پلی استر می باشد.برای کار هایی که افراد در معرض حرارت زیاد قرار می گیرند بایستی در لباس کارهایشان 90 درصد پنبه باشد.

پارچه لباس کار تترون

در قدم اول به بررسی پارچه تترون در تولید لباس کار می پردازیم.این پارچه در کیفیت های گوناگونی تولید می شود.تترون در مقایسه با پارچه های دیگر دارای ضخامت کمتری می باشد و عموما برای تولید پیراهن مردانه مورد استفاده قرار می گیرد.از پارچه تترون برای روپوش پزشکی و حتی رستورانی نیز استفاده می شود.این کار دارای قیمت پایین تری می باشد.همان گونه که گفته شد پارچه تترون ضخیم نیست و به همین دلیل خنک است اما مقاومت آن کمتر می باشد.بهترین نوع تترون آرو ژاپن است که در بازار موجود است.

پارچه لباس کار ترگال

این پارچه شبیه به پارچه تترون می باشد و تفاوت آن این است که دارای ضخامت بیشتری می باشد.پارچه ی ترگال هم خنک می باشد و ضخامت نسبتا خوبی هم دارد.از این جنس پارچه بیشتر برای این لباس کارها استفاده می شود:روپوش های پزشکی و یا آزمایشگاهی،لباس فرم مدارس،لباس آشپزی و روپوش های کارگاهی…وزن این پارچه چیزی حدود 240 گرم می باشد.از پلی استر و ویسکوز برای تولید الیاف این پارچه ها نیز استفاده شده است.اگر قصد دارید پیراهن مردانه کمی ضخیم تر تولید کنید پیشنهاد می کنیم که از این پارچه استفاده کنید.ضخامت ترگال برای لباس کار در مشاغل ذکر شده مناسب می باشد.

پارچه لباس کار فلامنت کجراه

بافت این پارچه کمی متفاوت است و چون راه بافتش به صورت کج است با نام لباس کار کجراه نیز شناخته می شود.این پارچه هم از پارچه تترون و هم ترگال ضخامت بیشتری دارد در نتیجه مقاومت بالاتری دارد اما استفاده از این مدل لباس کار به نسبت بقیه گرم تر می باشد و خنکی پارچه کاهش می یابد.وزن کجراه حدود 280 گرم است.بیش از 90% لباس کارها در ایران از این پارچه تولید می شوند.اگر برای خرید آن اقدام کنید متوجه خواهید شد که کیفیت های متفاوتی در وزن پارچه و همینطور مقدار پلی استر در بازار موجود است.

پارچه لباس کار کتان

این پارچه تقسیم بندی گوناگونی دارد و در بازار با عنوان های کتان 30،70 و 100 درصد تقسیم بندی می شود.وزن کتان با توجه به پنبه ی به کار رفته متفاوت است و تقریبا بین 480-330 گرم است.لباس کارهایی که از این پارچه برای تولید آنها استفاده می شود دارای ضخامت و وزن بیشتری هستند.هرچه درصد کتان پارچه بیشتر باشد وزن و ضخامت آن بیشتر خواهد بود.افرادی که در معرض جوشکاری،کارهای خشن و فرز کاری هستند توصیه می شود از این جنس برای لباس کار استفاده کنند چون که در برابر حرارت مقاومت بیشتری دارند.

 انواع پارچه استفاده شده در لباس کار

انواع پارچه استفاده شده در لباس کار

خصوصیات لباس کار

بسیاری از شرکت ها و کارخانجات برای امنیت کارکنان خود برای آن ها لباس کار در نظر می‌گیرند. ویژگی های یک لباس کار به محیطی دارد که افراد در آن جا کار می کنند بستگی دارد. لباس کار در حقیقت پوششی است که شامل وسیله های حفاظتی افراد می شود. در ادامه به شرح انواع لباس کار و نیاز کارمندان طبق دسته بندی شغلی می پردازیم. هر چه الیافی که در پارچه به کار می رود بهتر باشد،تبادل حرارتی راحت تر انجام می شود. لباس کارها طبق شرایط دوخته می شوند مثلا افرادی که با حرارت ارتباط اند باید لباس کاری با پوشش آلومینیوم داشته باشند که 90% اشعه مادون قرمز را برگشت می‌دهد. لباس کارهای متفاوتی از جمله عایق رطوبت و سرما،ضد حرارت،ضد مواد شیمیایی و رادیو اکتیو و … موجود است.

1_لباس کار باید به نحوی باشد که افراد را از خطرات احتمالی حفظ کند.

2_لباس کار باید کاملا متناسب با سایز افراد دوخته شود.

3_اگر وجود آستین بلند برای کارکنان مزاحمت ایجاد می کند باید از لباس آستین کوتاه استفاده کنند.

4_افرادی که با ماشین آلات سروکار دارند باید از لباس کار کاملا پوشیده  استفاده کنند و از آویز کردن ابزار و داشتن ساعت،کلید و … جلوگیری کنند.

5_کارکنانی که در محیط های آلوده مشغولند و مدام در معرض گرد و خاک قرار دارند و یا با مواد اشتعال زا و مسموم کننده سروکار دارند نباید از لباس های جیب دار و حتی لبه دارو … استفاده کنند. چون گرد و خاک در منافذ باقی می ماند.

6_بعضی از افراد با مواد خورنده سروکار دارند باید از لباس کاری استفاده کنند که گاز و آب نتواند در آن نفوذ کند.جنس لباس کار بر طبق نوع ماده استفاده شده تعیین می شود.

7_لباس نسوز باید یک سره باشد و بخش های آن شامل کلاه،دستکش و کفش به صورت یک تکه باشد.

8_لباس افرادی که با مواد اسیدی یا رادیواکتیو سروکار دارند باید کاملا یکپارچه بوده و هیچ منافذی نداشته باشد.همینطور شامل کفش،کلاه و دستکش مخصوص نیز باشد.

9_کارکنانی که در مناطق سردسیر کار می کنند باید از لباس کار بارانی که کلاه در سر لباس داشته باشد،استفاده کنند و جنس پارچه باید ضد آب باشد. اگر منطقه معتدل باشد آستر نخی و اگر سرد باشد آستر پشمی توصیه می شود.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *