لباس کار چیست؟

لباس کار چیست؟ یعنی لباس کار یا همان لباس فرم کار،به عنوان یکی از وسایل حفاظتی مطرح میباشد و کارکنان میبایست با لباس کار مناسب در محل کار حاضر شوند لباس کار مدل ها ی متنوعی دارد به عنوان مثال لباس کار مهندسی شامل یک پوشش سراسری میباشد که دست و پا ها را در مقابل شرایط محیطی حفاظت میکند بدیهی است که در لباس کار هرچه الیاف بکار رفته شده در پارچه طبیعی تر باشد لباس کار مناسب تری به شمار می آید و حتی می توان برای فصول سرد از لباس کار عایق سرما استفاده کرد. برای استفاده از لباس کار بابد به چند نکته توجه کرد به عنوان مثال لباس کار جوشکاران به دلیل شرایط خاص علاوه بر لباس کار باید از پیشبند چرمی هم استفاده کرد نکته دیگر این است که لباس کار باید مناسب با نوع و اندازه پرسنل انتخاب شود لباس کار کارکنانی که در محیط های آلوده به مواد سمی و قابل انفجار کار میکنند نباید از لبس کارهای جیب دار استفاده کرد.

یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های پوشیدن لباس کار، حفظ جان افراد و کاهش خطرات و آسیب‌دیدگی‌های احتمالی نظیر سوختن، احتراق، ضربه، برق‌گرفتگی و… است.

پوشیدن لباس کار مناسب علاوه بر ایمنی، باعث یکپارچگی و ایجاد نظم و آراستگی افراد در محیط کار شده، بنابراین به راحتی می‌توان نیروی کار را از افراد متفرقه تشخیص داد.

انواع لباس کار

لباس کار انواع مختلفی دارد که ساده ترین شکل آن بلوز(کاپشن) و شلوار به صورت دوتکه و یا لباس کار یکسره است که پوششی سراسری برای تن، دست و پاهاست. جنس لباس کار می‌تواند از الیاف طبیعی یا مصنوعی و در مواردی کاملا از الیاف شیمیایی و صنعتی تولید شود، برای مثال از کتان، ویسکوز، پلی‌استر، پنبه،‌ فیلامنت و یا ترکیبی از این موارد می‌توان استفاده کرد. بدیهی است که هر چه الیاف بکار برده شده در لباس کار طبیعی‌تر باشد، تبادل حرارتی راحت‌تر صورت می‌گیرد.

برای مشاغل ویژه و یا در فصل‌های سرد سال می‌توان از لباس کارهای اختصاصی استفاده کرد. لباس‌هایی که عایق سرما و رطوبت هستند مخصوص سردخانه‌ها، لباس‌های ضد حریق از جنس PVC و لباس‌های نسوز مخصوص کوره که از الیاف خاصی با پوشش آلومینیوم تهیه شده‌اند و اشعه مادون قرمز را تا ۹۰٪ برگشت می دهند از جمله این لباس‌ها هستند.

به طور مثال استفاده از لباس آشپزی

همان‌طور که می دانیم در محیط هر شغلی، لباسی تعریف شده است که به لباس کار شناخته می‌شود. محیط آشپزخانه نیز از این امر مستثنی نیست و لباس مخصوص خود را دارد. همچون گذشته، دیگر آشپزها و افرادی در پخت و پز مواد غذایی فعال هستند، به لباس آشپزی یک دست سفید ساده نیستند و دنبال لباس آشپزی‌هایی با طراحی و رنگ‌آمیزی خاص و منحصربه‌فرد هستند.

ست کردن لباس آشپزی خدمه رستوران‌ها با رنگ دکور آن مجموعه بسیار مورد اهمیت افراد قرار گرفته و این امر انتظار را از تولیدی‌های برای تولید لباس فرم و لباس آشپزی و گارسونی به مراتب بالا می‌برد. اما لباس فرم آشپزی رستورانی تمام نیاز مجموعه‌ها را به تنهایی حل نمی‌کند. امروزه با افزایش قیمت البسه، خرید مکرر لباس آشپزی به صرفه نبوده و می‌بایست چاره‌ای برای اندیشید.

بهترین راه حل اقتصادی، خرید پیش‌بند لباس آشپزی است که از کثیف شدن روپوش و شلوار فرد جلوگیری می‌کند و حتی در صورت کثیف شدن، دیگر نیاز به شستن هر روز هم‌زمان روپوش و شلوار فرد نیست. رنگ‌های قرمز، سرمه‌ای، مشکی و سفید از رنگ‌های اصلی پیش‌بند لباس آشپزی می‌باشد. جنس پارچه این پیش‌بندها از فلامنت کجراه با وزن تقریبی ٢٧٠ گرم در هر متر می‌باشد که کاملا بدون آبرفت و دارای رنگ ثابت است.

استفاده از آستین و کلاه یکبار مصرف برای لباس آشپزی پیشنهاد می‌شود. به دلیل نازک بودن و داشتن سطح توری، از تنفس‌پذیری و گردش هوایی مناسبی برخوردار می‌باشد و هر یک جفت آستین یک‌بار مصرف و یک عدد کلاه آشپزی یکبار مصرف برای مصرف روزانه یک فر کافیست و از قیمت ناچیزی نیز برخوردار می‌باشد. و در ۲ رنگ سفید و آبی قابل خرید از فروشگاه لباس کار آشپزی سعید می‌باشد.

ویژگی‌های مناسب لباس کار چیست؟

متریال و جنس پارچه‌ی استفاده شده در لباس کار باید حداقل میزان پلی‌استر را داشته باشد و از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد، همچنین استفاده از هر گونه مواد اشتعال‌زا در تولید لباس کار ممنوع است.پ

اندازه و سایز لباس کار بسیار مهم است، در نتیجه باید از استاندارد بودن سایز لباس مطمئن شویم تا درزهای لباس به علت تنگ بودن در حین کار باز نشود. مقدار پارچه‌ی مصرفی برای دوخت کاپشن و شلوارکار حداقل باید ۲۹۰ سانتی‌متر باشد. نکته دیگری که باعث استحکام در لباس کار می‌شود دوخت آن است که هر چه ریزتر باشد لباس محکم‌تر می‌شود. امروزه لباس کار سعید به صورت حداقل دو دوخت و اکثر آن‌ها به صورت سه دوخت تولید می‌شوند.

لباس کار نباید هیچ‌گونه پارگی و زدگی داشته باشد. چون ممکن است قسمت‌های پاره به ماشین‌های در حال حرکت و چرخش، گیر کنند و خطراتی را بوجود بیاورد.

آستین لباس کار نباید به طرف بالا برگردانده یا لوله شوند، در غیر این صورت باید حتما از لباس کار آستین کوتاه استفاده کرد.

لباس‌هایی با قابلیت دید بالا

کارگران حاشیه جاده و خطوط لوله، رانندگان لیفتراک و جرثقیل و یا کارکنانی که در شرایط اضطراری مشغول به کار هستند، افرادی هستند که به لباس‌هایی با قابلیت دید بالا نیاز دارند.

این لباس‌ها با رنگ‌های براق و از جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند و این امکان را فراهم می‌آورند که افراد مشغول به کار در هر ساعت از شبانه ‌روز قابل رویت باشند و از حوادثی مانند ضربه و برخورد پیشگیری شود.

اهمیت پاکیزگی لباس کار چیست؟

تمیز کردن لباس‌ها نقش به سزایی در سلامت و طول عمر انسان دارد. استفاده بیش از اندازه از مواد سمی و شیمیایی از طریق پوست بدن جذب شده و ایجاد مسمومیت و یا سرطان می‌کند.

استفاده از شوینده‌های قوی بدون ریسک نیستند، بنابراین شما می‌توانید از جوش شیرین و فرآورده‌های آن و یا سفیدکننده‌های بدون کلر استفاده کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *