صفر تا صد انتخاب لباس کار

لباس کار  و انتخاب آن همیشه برای افراد و کارفرمایان از مهم‌ترین چالش‌ها به حساب می‌آید؛ چرا که هر شغل لباس خود را می‌طلبد. افراد در انتخاب لباس باید نهایت دقت را داشته باشند تا ایمنی و سلامت آن‌ها حفظ شود.

گاهی کارفرما علاوه بر  اهمیت دادن به سلامت و ایمنی فرد، به ظاهر محل کار و کارخانه نیز اهمیت می‌دهد، به همین‌خاطر برای حفظ یکپارچگی و برقراری نظم از لباس کارهای مخصوص استفاده می‌کنند. آن‌ها با این کار وظایف و مسئولیت افراد را با لباس‌های آن‌ها مشخص می‌کنند.

اهمیت این مسئله تا جایی بود که تیم محتوایی گیتی جامه بر آن شد تا مقاله‌ای در این زمینه به رشته تحریر دربیاورد، پس تا انتهای آن با ما همراه باشید.

لباس کار چیست؟

لباس کار پوششی است که افراد هنگام فعالیت در محیط کار  می‌پوشند تا از خطرهای محیطی در امان باشند. این لباس‌ها به شکل‌های مختلفی مانند؛ بلوز و شلوار، لباس‌های یک‌سره، جلیقه یا لباس‌‌کارهای سنتی و محافظتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین استانداردهای پارچه برای حفاظت از افراد در سال 1978 تولید و سپس در کشور  مطابق با نظرات و مطالعات کمیسیون نساجی ایران اصلاح شد. با به رسمیت شناخته‌شدن این مصوبه در سال 1992، در چهل و هفتمین جلسه کمیته ملی استاندارد نساجی ایران هم بعد از بازنگری‌های کلی تصویب و به کار گرفته شد.

بعضی از افراد مجبور به کار در شرایط سختی هستند که تنها با فراهم نمودن محیط ایمن و انواع لباس‌های کار مناسب، می توان از آن‌ها محافظت کرد، با انواع لباس کار در بند بعدی بیشتر آشنا شوید.

انواع لباس کار

این روزها شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در صنعت نساجی و طراحی لباس‌های مختلف هستیم که تاثیر زیادی بر دوخت و طراحی انواع لباس‌ها، مانند لباس کار داشته است. لباس‌ها برای هر یک از مشاغل عادی و شرکتی در طرح‌، رنگ و جنس‌های مختلف تعریف شده‌اند که در ادامه به معرفی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

لباس کار یک‌بار مصرف لباس نقاشی

این نوع لباس کار برای افرادی که با رنگ، چسب و مواد تزریقی سر و‌کار دارند، بسیار مناسب است. الیاف این لباس‌ها بعد از گذشت زمان از بین رفته و کارایی آن‌ها نیز از بین می‌رود. بهترین گزینه برای این افراد در محل کار، استفاده از لباس یک‌بار مصرف است.

این لباس‌‌ها به صورت یک‌سره بوده و به صورت کامل سر، گردن، دست و پا را می پوشاند. ناگفته نماند که ریزبافت بودن این لباس‌ها از نفوذ رنگ و چسب به داخل جلوگیری می‌‌کند. نکته دیگر آن‌که رنگ این لباس‌ها سفید و در سایز فری «Free» در بازار موجود هستند.

لباس کار خدماتی لباس کارگری

لباس کار کارگری با توجه به کار افراد در شرایط و محیط، متفاوت است. افراد معمولا از لباس‌های دوبنده یا بیلرسوت استفاده می‌کنند که جنس آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال یک کارگر یا استادکار لوله‌کش ممکن است از لباس ضدآب استفاده کند تا کم‌تر خیس شود.

افراد برای انتخاب لباس کار کارگری باید به این نکته دقت داشته باشند که لباس آن‌ها از پلی استر پنبه  بوده تا راحتی و قدرت مانور لازم را برای فعالیت داشته باشند. با این حال باید این نکته را هم در نظر داشته باشند که اگر کار آن‌ها سنگین باشد باید از لباس‌های فلامنت استفاده کنند.

لباس کار جوشکاری

لباس  کار  جوشکار با توجه به سختی و شرایط محیط کارشان طراحی شده است تا از آسیب‌ به دور باشند. با توجه به حساسیت‌های گفته شده، این لباس‌ها معولا ضخیم و از جنس جین و کتان هستند.

آن‌ها علاوه بر لباس باید از دستکش و کلاه محافظ جوشکاری نیز استفاده کنند. از آن‌جا که تمامی اعضای بدن آن‌ها در حین کار در خطر است، باید از لباس کار یک‌سره استفاده کرده تا بدن آن‌ها به خوبی پوشانده شود.

لباس کار مهندسی

مهندسین با توجه به حجم کاری خود در طول روز، نیاز به یک لباس کار راحت دارند، بهترین گزینه برای آن‌ها لباس‌های دو تکه است. لباس‌های مهندسی معمولا از جنس پلی‌استر پنبه‌ای و به صورت بلوز و شلوار یا کاپشن و شلوار در بازار موجود است.

با این حال اگر مهندسین فعالیت بیش‌تر و سنگین‌تری در طول روز داشته باشند به لباس‌های مقاوم‌تری نیاز دارند. آن‌ها باید لباس‌های خود را از جنس فلامینت، لی یا کتان انتخاب کنند تا از آسیب به دور باشند.

لباس کار دوبنده

یکی از مهم‌‌ترین مدل‌های لباس کار، لباس دو بنده است که می‌توان آن را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در تن افراد دید. جالب آن‌جاست که اکثر کارگران، مهندسین و استادکاران در هر زمینه‌ای می‌توانند از این لباس راحت و مرغوب استفاده کنند.

این لباس‌ها را به دلیل ماندگاری بالا ، کیفیت خوب و ست کامل‌شان، به نام  Setwork و بیلرسوت نیز می‌شناسند. جیب‌‌های این نوع لباس مناسب افرادی است که در محیط کار خود با انواع ابزارآلات سر‌و‌کار دارند.

لباس کار مکانیکی

لباس کار مکانیکی مناسب افرادشاغل در تعمیرگاه‌ها است. افراد به دلیل سر‌و‌کار داشتن با روغن، گریس، قطعات و ابزارهای روغنی باید از لباس مخصوص استفاده کنند. افراد با پوشیدن لباس‌های یک‌سره، دوبنده یا دوتکه در محیط مکانیکی، کم‌تر دچار بیما‌ری‌های پوستی می‌شوند.

لباس کار صنعتی

لباس کار صنعتی به دلیل پنبه و پلی استر به کار رفته در آن، منجر به برقراری تهویه در لباس کار می‌شود. این لباس‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورت بروز حادثه، آسیب کم‌تری به فرد وارد می‌کنند.

می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که لباس کار صنعتی مناسب افرادی است که در صنعت‌هایی مانند؛ نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت دارند.

لباس کار یک‌سره

ظاهر این نوع لباس به صورت شلوار و دو بنده‌های به متصل به هم است که بخش‌هایی از آستین‌ و سرشانه‌های آن دارای پوشش نیست. این لباس‌ها به دلیل کششی و قابل انعطاف بودن، مناسب افرادی است که نیاز به آزادی عمل بیشتر در محیط کار دارند.

روپوش و پیش‌بند

روپوش و پیش‌بندها بیشتر در حوزه پزشکی، آزمایشگاهی و هتل‌داری کاربرد دارند که با توجه به محیط و شرایط کاری آن‌ها، برای افراد طراحی شده است.

کاپشن کار تک

این لباس کار برای برای اکثر مشاغل مناسب و کاربردی است؛ چرا که با توجه به جنس این لباس‌ها مناسب هر نوع شرایط آب و هوایی است.

ویژگی های لباس کار

افراد ساعت‌های زیادی در محیط کار مشغول هستند، به همین خاطر لباس آن‌ها باید مناسب و راحت باشد. افراد با توجه به محل کار خود، در انتخاب لباس کار باید به پارچه و جنس، کیفیت، رنگ و تثبیت آن نیز دقت کنند. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌ لباس‌های کار اشاره خواهیم کرد:

  • رعایت استاندارد HSE در لباس‌ کار
  • استفاده از لباس راحتی با سایز مناسب
  • عدم استفاده از مواد اشتغال‌زا در محل کار
  • استفاده از لباس ایمنی و ضد مواد خورنده
  • عدم آویزان بودن زنجیر، ساعت، کلید به لباس و عدم پارگی آن‌ها
  • استفاده از یقه نورگیری، زه، دسته عینک ساخته‌شده از انواع سلونوئید
  • عدم استفاده از لباس‌های جیب‌دار و یا لبه‌دار در محیط‌های آلوده به گرد و غبار و مواد اشتعال‌‌زا

انواع پارچه های به کار رفته در لباس کار

مهم‌ترین نکته در محیط کار استفاده از یک لباس با کیفیت و مناسب با شرایط آن‌جاست. از سویی دیگر کارفرمایان افراد را در محیط کار به دلیل ایجاد یک‌پارچگی، برقراری نظم و حفظ ایمنی مجبور به پوشیدن لباس‌های کار با الیاف مختلف می‌کنند که در ادامه به جنس این لباس‌ها اشاره می‌‌کنیم:

پارچه لباس کار کتان

پارچه کتان در بازار به طبقه‌بندی‌های30، 70 و 100٪ تقسیم می‌شوند که با توجه به پنبه به کاررفته در آن‌ها، وزنی مابین 480تا 330 گرم دارند. از آ‌ن‌جا که کتان نسبت به دیگر پارچه‌ها از ضخامت و مقاومت بیشتری برخوردار است، می توان گفت بیشتر مناسب مشاغلی مانند جوشکاری و مکانیکی است.

پارچه لباس کار تترون

این پارچه نسبت به دیگر پارچه‌ها از ضخامت کم‌تری برخوردار است و برای لباس‌های کار مردانه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پارچه با توجه به مقاومت و ضخامت کم آن، خنک بوده و بیشتر در محیط‌های گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که این پارچه بیشتر برای دوخت روپوش‌های طبی و رستوران‌ها کاربرد دارد.

پارچه لباس کار ترگال

بافت پارچه ترگال از نظر ضخامت و خنکی مانند پارچه تترون است. با توجه به وزن این پارچه که حدود 240 گرم است، بیشتر مناسب لباس‌های طبی، آزمایشگاهی، لباس فرم مدارس و لباس‌های پخت‌و‌پز است. از آن برای تهیه لباس‌های مردانه استفاده می‌شود.

پارچه لباس کار فلامنت کج‌ر اه

بافت این پارچه نسبت به دو پارچه تترون و تگرال ضخیم‌تر است، هم‌‌چنین به دلیل بافت کج آن به کج‌راه نیز معروف است. بافت این پارچه، مقاومت آن را بالا برده و از خنکی آن کاسته است. این پارچه با حدود 280 گرم وزن و میزان پلی‌استر به کار رفته در آن، بهترین گزینه برای دوخت لباس کار در ایران است.

مهم ترین نکات در خرید لباس کار

کارفرمایان به دلیل حفظ امنیت کارگران و مهندسین شرکت، خود تهیه لباس‌ کار آن‌ها را به عهده می گیرند، با این حال گاهی خود فرد مجبور به خرید لباس است که باید به نکات زیر توجه داشته باشد:

  • خرید لباس کار ماندگار و مقاوم
  • مطابقت لباس کار با نیازهای شغلی
  • مقاوم در برابر گرما و غیرقابل اشتعال
  • خرید لباس کار سخت‌پوش، ضدآب و چند منظوره

سخن پایانی

کارفرمایان همیشه در انتخاب لباس کار به نکات مهمی مانند رنگ، جنس، کیفیت، مارک لباس و عایق بودن در برابر گرما و سرما توجه می کنند تا علاوه بر حفظ امنیت افراد، یکپارچگی شرکت و محل کار نیز حفظ شود.

شما می‌توانید با مراجعه به صفحه لباس کارانواع لباس کارهای مختلف تولید شده در گیتی جامه را ملاحظه کرده و به‌راحتی و بدون دغدغه لباس کار مورذد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *